Нижньопетровецький ЗДО ”Ромашка”, Нижні Петрівці
Чернівецька область, Чернівецький район

Сторінка музичного керівника

Музична казка «Жили – були нотки»

        В одній казковій нотної країні жили-були ноти. У кожної нотки було своє ім’я. Нотки, як і діти, були нотки хлопчики, які дуже любили лазити по драбинках, як і всі хлопчаки на всьому білому світі, а були і нотки дівчинки. Вони, як і всі дівчатка-реготухи, дуже любили наряджатися. Нарядів було багато, і тому їх тато Скрипковий Ключ побудував для них чудовий палац. Для кожної дівчинки була влаштована окрема кімната, але… про це трохи пізніше.

Хлопчиків звали так: ДО, МІ, СОЛЬ і СІ. Зібрались вони якось на прогулянку в парк, а там стояла висока драбина. ДО був наймолодший з усіх братів, і зміг забратися тільки на найнижчу сходинку, що стоїть на землі (додаткову). Він стояв там і радів: «Ось який я спритний!» А хлопці постарше, МІ, СОЛЬ і СІ, вирішили влаштувати змагання: хто ж забереться вище всіх. Найспритнішим виявився СІ, він забрався на третю сходинку. СІЛЬ трохи нижче, на другу, а МИ тільки на першу. «Ура, я виграв,- прокричав СІ,- я вище всіх». ДО не образився на брата, а сказав, що він, стоячи на своїй додаткової сходинці, бачить черв’ячків на землі. МИ теж не засмутився, адже зі своєї першої сходинки він побачив, як мама повертається з роботи. СІЛЬ зі своєї другої сходинки побачив найкращу на світі пташку.

— А що тобі там видно, СІ?

— Мені з третьої сходинки видно хмари і небо!

У цей же самий час, дівчата обирали собі кімнати.

— Я буду жити внизу на першому поверсі!- сказала РЕ,-не люблю драбинки, і оселилася під першою лінійкою.

— Тоді я займу другий поверх, між першою і другою смугами,- сказала ФА,- мені дуже подобається дивитися у вікно на наш чудовий яблуневий сад, а знизу і зверху не розгледіти.

— Ну тоді третій поверх мій,-сказала ЛЯ,-мені дуже подобається підніматися сходинками. І оселилася між другою і третьою лінійками.

Ось так дружно жили-поживали веселі нотки. І досі живуть.

хочете перевірити, тоді вирушайте в казкову нотний бік. А веселі хлопці-нотки будуть чекати вас у своїх будиночках


 

 Музична казка «Як нотки вчилися співати»


      Жили у казковій країні сім нот, сім сестер. Звали їх – До, Ре , Мі, Фа, Соль, Ля, Сі. Були вони схожі один на одну, всі маленькі, всі кругленькі та  ще й голосисті. А голоси у них були чисті, прозорі, та справді трішки одноманітні. Ось заспіває нотка До і вся пісенька у неї – тільки «до» та «до». А у ноти Ре – тільки «ре» та й «ре».

Як і всі принцеси вони жили в гарному палаці, який побудував їх тато король Скрипковий ключ. Молодша сестричка До – вирішила жити на найнижчому, додатковому, поверсі .

Я буду жити під першим поверхом!- сказала РЕ,- і оселилася під першою лінійкою.

А Мі зайняла перший поверх.

Мені дуже подобається дивитися у вікно – сказала ФА, і оселилася між першим і другим поверхом.

Сестричці Соль сподобався чомусь другий поверх.

Гаразд, між другим і третім поверхом житиму я, – сказала ЛЯ, – мені дуже подобається підніматися сходинками.

А Сі – була найсміливішою дівчинкою, тож і захотіла жити на третьому поверсі.

Жили сестрички кожна на своєму поверсі, співали. А пісенька той не виходила в них. Все одноманітною було.

А давайте заспіваємо всі разом, – запропонувала якось сестричкам нота Ля. – Можливо пісня веселіша буде?

Заспівали ноти хором, та вийшов у них шум. Як вони тільки не намагалися співати, та все марно. Засмутилися сестрички:

Хто ж нас співати навчить?

І раптом чують гарну пісеньку, яка лунала за вікном, дивляться – а на верхівці дерева сидить соловей та співає.

Навчи нас співати. Соловейку!- попросили вони.

Гаразд підспівуйте за мною, та й навчитеся: Тьох-тьох-тьох!- заспівав соловей. За ним і заспівали нотки, але натомість пісні вийшов лише писк такий що й соловей злякався та й полетів.

Зневірилися сестрички, хотіли вже зачиняти віконця, та раптом побачили як  по дорозі йде Жінка співає та й ще руками в такт пісні розмахує.

І ноти закричали:

Постій, зачекай, Жінко, навчи нас співати! Гарна в тебе пісня дуже!

Щоб навчитися співати – треба вам знати як кожна з вас звучить! Знаєте? – Знаємо, знаємо – відповіли сестрички. – Тільки так і співаємо – кожна свій звук.

Тоді запам’ятайте,- каже Жінка,- коли я буду співати, нехай кожна з вас підхвачує в пісні той звук, який вміє співати тільки  вона сама, тоді ви зможете збудувати гарну мелодію

А коли ми будемо разом співати? – запитали сестрички.

Ніколи – відповіла Жінка –  Інакше крім шуму у вас нічого не вийде.

Заспівала Жінка, і заспівали ноти так , як вона їх навчила. Вийшла пісня точнісінько така, як у Жінки. Зраділи сестрички. Тоді навчились вони співати  як співає і вітер, і струмок ,і соловей.

Відтоді нотки-сестрички не сумували. А в їхньому королівстві завжди лунали чудові пісні.

 

Музика важлива для розвитку і взаємовідносин дитини

   Недавні дослідження психологів показали, що заняття дітей музикою і навіть просте прослуховування музичних творів сприяють розвитку дитячого мозку. У той же час інші дослідження показали, що, якщо батьки слухають з дітьми музику, співають пісні або танцюють, це позитивно позначається на взаєминах між ними.Іншими словами, музика має для дітей безліч переваг. Розглянемо їх докладніше.

   Вплив музики на розвиток дитячого мозку

Дослідження, у яких були використані різні техніки нейровізуалізації, показали, що навчання дітей музики в ранньому віці (до 7 років) викликає фізичні зміни в структурі та функціях мозку.

    У ході одного з даних досліджень було встановлено, що при заняттях музикою в мозолистому тілі (ділянці в центральній частині мозку, що відповідає за координацію між півкулями) збільшується кількість білої речовини. Іншими словами, збільшується кількість нейронних зв’язків між півкулями. Наприклад, відомо, що Альберт Ейнштейн з дитинства грав на скрипці, і дослідження його мозку показало надзвичайно сильні зв’язки між різними ділянками.

   Інше дослідження показало, що раннє навчання музики збільшує кількість сірої речовини в корі головного мозку, особливо в сенсомоторній його області. Таким чином, у дитини розвивається координація. Також було встановлено, що поліпшена координація в свою чергу покращує емоційну регуляцію і здатність пригнічувати негативні емоційні реакції на події. Іншими словами, заняття музикою з раннього віку підвищують здатність дитини справлятися з розчаруваннями і уникати надмірно емоційних реакцій на складні ситуації.

Ще одним відкриттям стало те, що навіть нетривалі заняття музикою призводять до збільшення кровотоку в лівій півкулі. Це сприяє розвитку здатності сприйняття мови.

    У 2018 році в ході дослідження група американських вчених довела, що діти з раннього віку реагують на прослуховування музики, і це заняття сприяє розвитку у них мовних навичок. Було також встановлено, що, крім навичок мовлення, музика позитивно впливає і на розвиток інших пізнавальних функцій (таких як увага, візуально-просторове сприйняття і виконавчі функції).

    Взаємозв’язок між музикою і функціонуванням мозку став темою для численних досліджень психологів. Використання методів нейровізуалізації в дослідженнях, проведених за останні кілька років, показало, що музика активізує всі ділянки головного мозку. Це стосується всіх людей, а не тільки до дітей.

    Для музикантів гра на інструментах не тільки активізує мозок, але і розвиває його. У цілому в музикантів спостерігається більша кількість нейронних зв’язків між півкулями мозку, ніж у інших груп людей. Вони також мають гарну довготривалу пам’ять, слух і гнучкі когнітивні функції. Завдяки нейропластичності (виникненню нових нейронних зв’язків) ці функції розвиваються.

    Простіше кажучи, гра на музичних інструментах і прослуховування музики «перебудовують» мозок, зміцнюючи вже існуючі нейронні ланцюги або формуючи нові.

    Вплив музики на успішність

Експерти в області дитячого розвитку сходяться на думці, що прослуховування музики розвиває у дітей навички слухання, а також допомагає їм долати труднощі в навчанні. Однак результати останніх досліджень показують, що активні заняття музикою можуть мати для дитини безліч додаткових позитивних ефектів.

Крім усього іншого, заняття музикою розвивають:

  • сприйняття мови, мовні навички та грамотність;

  • навички усного рахунку;

  • інтелект;

  • увагу і концентрацію;

  • фізичне здоров’я.

    Вплив музики на соціальний та емоційний розвиток

Гра на музичних інструментах може викликати у дитини відчуття досягнення, а також підвищити її самооцінку. Також дитина може розвинути впевненість в собі, наполегливість у подоланні труднощів з навчанням, самодисципліну тощо.

    Американськими вченими був проведений експеримент, у ході якого досліджувався соціальний розвиток дітей, зокрема, такі характеристики, як компетентність, впевненість у собі, турбота про оточуючих і згуртованість. У дослідженні взяли участь 180 дітей у віці від 8 до 17 років. Протягом трьох років діти, крім звичайної шкільної програми, займалися музикою в шкільних оркестрах. Експеримент продемонстрував, що всі учасники показали значне поліпшення всіх досліджуваних характеристик.

    Заняття музикою найкраще починати з раннього віку

Слухати музику або вчитися грати на музичних інструментах корисно в будь-якому віці, навіть у дорослому. Це викликає почуття задоволеності собою і позитивні зміни в роботі мозку. Однак експерти вважають, що максимальна користь може бути досягнута, коли дитина почала займатися музикою до семи років.

   Сучасні батьки все частіше включають дитині музику з перших місяців життя. Молоді мами співають своїм дітям пісеньки й купують їм музичні іграшки. Граючи з ними, дитина розуміє, що для того, щоб видати певний звук, потрібно натиснути на кнопку. Таке розуміння причини і наслідку стає першим кроком в освоєнні музичних інструментів.

   Спільне прослуховування музики з дітьми зміцнює ваші взаємини з ними

   Вчені стверджують, що спільне прослуховування музики або спів зміцнює взаємини між батьками і дітьми, а також розвиває емпатію. Такі заняття, як спів або танці, вимагають синхронізації. Навіть просте прослуховування музики активізує ділянки мозку, що відповідають за співчуття, позитивні емоції й задоволення. Дослідження показали, що прослуховування музики призводить до виділення дофаміну — гормону, який активізує центр задоволення в головному мозку.

   Спільні заняття музикою дозволяють учасникам більш гармонійно взаємодіяти один з одним. Згодом така взаємодія виходить за рамки занять музикою і проявляється і в повсякденному житті.Інші дослідження показують, що розвиток емпатії в ранньому дитинстві сприяє розвитку соціальних навичок і схильності дитини до співпраці.

    Існує багато способів використовувати музику для взаємодії з дитиною. Розглянемо деякі з них.

    Співайте дитині колискові. У немовлят це не лише формує емоційну прив’язаність до мами, але і сприяє розвитку мовних навичок. Коли дитина стає старшою, ви можете співати разом з нею. Спів дозволяє вам емоційно налаштуватися один на одного. Знайдіть веселі дитячі пісеньки, які ви зможете співати разом з дитиною і всією сім’єю. Це може стати хорошим заняттям для сімейних поїздок, спільних вечерь і інших подібних моментів.

     Танцюйте з дитиною. Можна почати з того, що ви візьмете дитину на руки і будете кружляти по кімнаті разом з нею. Для цього вибирайте дитячу музику, яка подобається вашій дитині. Коли дитина піде в школу, попросіть її навчити вас танцювати під її улюблені пісні. Не бійтеся здатися кумедними, коли будете веселитися разом з дитиною. Це заняття може замінити перегляд телепрограм, і це позитивно позначиться на вашій фізичній формі.

     Слухайте музику разом з дитиною. Це також може стати для вас веселим і цікавим заняттям. Ви можете ставити дитині свої улюблені мелодії або разом слухати щось нове. Познайомте дитину з шедеврами класичної музики.

    Ходіть разом з дитиною на концерти. Це хороший спосіб урізноманітнити ваше сімейне дозвілля. Ходіть на концерти як класичної, так і сучасної музики.

    Вчіться грати на музичних інструментах разом з дитиною. Ваші заняття можуть стати хорошим прикладом для дитини. Дослідження показують, що гра на музичних інструментах сприяє розвитку когнітивних, соціальних і емоційних навичок не тільки у дітей, але й у дорослих. Ви можете грати з дитиною в дуеті, і такі заняття можуть стати вашим загальним хобі.

Вибираємо класичну музику для малюків

    Нам іноді складно повірити в те, що класична музика може принести малечі величезну користь. Однак деякі експерти вважають, що слухання класики робить дитину більш здоровою, розумною та щасливою.

Ідея про те, що класична музика приносить маленьким дітям користь, не нова, за останні десятиліття зібрано безліч доказів на підтримку цього твердження. Цікаво, що в даний час є досить багато інформації, яка вказує на те, що класичні мелодії можуть покращити фізичний розвиток і здоров’я малюка на додаток до розвитку інтелектуальних здібностей.

     Чому для маленьких дітей треба вибирати класичну музику?

Є багато причин, чому маленьким дітям треба слухати класику. Такі мелодії можуть принести багато користі.

  1. Позитивний вплив на фізичне здоров’я

На відміну від багатьох видів музики, класичні твори мають заспокійливу дію на людський розум і тіло. Структуровані й повільні мелодії мають релаксуючу дію на центральну нервову систему і, згідно з деякими дослідженнями, на серце. Це допомагає малюкам краще спати та зміцнює їх психічне здоров’я. Маленькі діти, які погано засинають, і ті, хто страждає від наслідків перенесеної психологічної травми, отримують найбільшу користь від класичної музики.

  1. Покращення розвитку мови

Є чіткий зв’язок між музикою й розвитком мови дитини. Маленькі діти, які слухають класичну музику, швидше вчаться розмовляти й читати. У них краще розвиваються пам’ять і навички аудіювання, які надзвичайно важливі для вивчення мови.

  1. Здатність підвищувати настрій

Однією з найбільш цікавих особливостей класичної музики є її здатність впливати й покращувати емоційне та психічне здоров’я малюка. Слухання класичних мелодій стимулює вироблення ендорфінів у нейронах головного мозку, що покращує настрій і розслабляє тіло. Такий заспокійливий ефект може призвести до покращення психологічного та психічного здоров’я, здатності навчатись.

      Якому виду класичної музики треба віддавати перевагу?

  1. Критерії вибору музики для дитини

Є багато різних видів класичної музики, деякі з них не підходять для дітей. Опери Ріхарда Вагнера, наприклад, занадто гучні та грубі для малюків. Батьки повинні бути обережними, тому що деякі класичні твори можуть або надто збуджувати, або набридати маленьким дітям.

Експерти пропонують список критеріїв, які повинні мати класичні мелодії для дітей. Ці характеристики включають у себе:

  • Інструментальні композиції. Композиції з великою кількістю вокалу не приносять малюкам користі.

  • Стійкий та усталений ритм. Музика без систематизованого ритму може стимулювати дітей, але в такому випадку вона не буде розслаблювати й не сприятиме розвитку пам’яті.

  • Мелодія повинна бути досить простою й легкою для розуміння. Оркестрові твори й опери часто занадто складні для розуміння маленьких дітей. Тому звертайте увагу на твори без вокальних партій, в яких задіяні один або два музичних інструменти.


 


 

Логін: *

Пароль: *